May 17, 2011

komplikasi berkomunikasi.



setiap hari aku fikir. oh rupanya semua orang ialah anak kepada ibu bapa. dan ibu yang melahirkan. dan bapa yang membuat ibu melahirkan. auw. hebat hebat ibu kita ni. apa kurang bapanya. eleh *menjeling

tapi cuba cakap dekat aku, anak celah mana yang takpernah sakit hati dengan perangai ibu bapa dia? cer bilang cer bilang. aku tak terlepas dari hakikat tu. orang gila je yang takpernah rasa marah marah ni. karang aku menjawab diderhakakannya kita. kalau tak menjawab kita yang panas hati panas kepala panas otak semua panas #emosinomborsatu

ibu bapa kadang kadang takfaham. anak bukan nak sangat melawan membantah mengkurang ajar. aku pernah dengar ceramah pagi tahun lepas masa dalam kereta nak pergi sekolah. pehh tahun lepas. kau pertikai aku lempang. arghh distracted. ok pak ustad tu ada cakap, "apa salahnya dengar pendapat/luahan hati anak. anak anak ada hak bersuara juga." nampak tak nampak tak apa aku cuba bagitahu? #emosinombordua


"eh eh dia ni. sepatutnya dia diam je jangan menjawab apa ibu bapa dia kata."
what. kalau benda tu ada kesalahfahaman atau memang salah ingat nak diam ke? urghh..

lebih baik bersuara untuk bagi pendapat atau lebih baik diam sedang hati panas membawa dendam kesumat. celaru celaru *tekupmukadekatbantal


aku takboleh terima dengan seriusnya bila ada ibu yang cakap, "ibu nak minta tolong anak. tu pun takboleh?" ok ya ya ya dalam kelas ustazah Aslinda, anak mesti patuhi arahan ibu bapa. bukanlah takboleh tolong. eh takde hal lah nak tolong tolong ni. tapi kalau setiap inci benda pun "dik, kau tolong ibu ni. tolong ibu tu. tolong ibu ni. haa tolong yang ni pula." tak lekang lah perkataan tolong tu kan. apa cerita pula. bila lah si anak ni nak urus hidup dia. berak pun tangguh dua tiga hari. #emosinombortiga

that's it. apa apa jelah. penat telinga mendengar. kosongkan lah minda aku. tolong.



serabut serabut. bai Assalamualaikum peace.